Speciale edities

Arja Hop & Peter Svenson

Canadese populier, Populus canadensis

Arja Hop & Peter Svenson

Canadese populier / Canadian poplar, Populus canadensis, Spijtellaantje, Amsterdam-Zuid, 2017 © Arja Hop & Peter Svenson

Hoe hoog de bomen ook reiken, het is eenvoudig om een knobbelige tak uit de top van de Canadese populier te bemachtigen. Zeker bij najaarsweer. De Canadese populier is een snelgroeiende boom met broze takken die onder de naam ‘wijker’ veelal als eerste wordt aangeplant bij de aanbouw van nieuwe wijken. Vervolgens worden de bomen vaak spoedig weer verwijderd, mede omdat de takken nogal makkelijk afbreken en niet zonder gevaar door de lucht zwieren. De knoppen, al helemaal voorbereid op het volgende voorjaar, zijn in oktober minstens duimdik. In de lente zullen de kleverige knoppen openbarsten en de lucht vullen met wit dons; even waant Amsterdam zich dan in Federico Fellini’s film Amarcord. Tijdens het bereiden van de kleurstof van de knoppen komt er een markante ambergeur vrij die de werkruimte volledig vult. – Arja Hop & Peter Svenson

 

Speciale editie

Arja Hop & Peter Svenson
Canadese populier, Populus canadensis, Spijtellaantje, Amsterdam-Zuid, Knop, 5074, 2017
C-print (opgeplakt op aluminium)
25,4 x 20,2 cm
Editie van 20
Gesigneerd & genummerd
Prijs:
1 = € 150
2 = € 300
3 = € 400
4 = € 530
5 = € 650

Uitsluitend verkrijgbaar in de museumwinkel van Huis Marseille.

Klik op onderstaande afbeeldingen om alle speciale edities te bekijken:

‘Botanische alchemie’: van plantaardige kleurstoffen tot fotografische kleurvlakken

Sinds 2015 werken beeldend kunstenaar en fotograaf Arja Hop (Hierden, 1968) en fotograaf en meesterdrukker Peter Svenson (Palmerston North, Nieuw-Zeeland, 1956) aan hun kunstproject Residue Amsterdam. In Amsterdam, stad aan de Amstel, met zijn karakteristieke stadsecologie waar mens en natuur dicht op elkaar leven en zich constant aan elkaar moeten aanpassen, verrichtten ze de afgelopen jaren veldwerk. Binnen een door hen afgebakend gebied nemen Hop en Svenson monsters van planten en bomen. Vervolgens onttrekken ze hier op traditionele wijze kleurstoffen aan. Ze ontwikkelden een eigen methode om de plantenresiduen analoog af te drukken. Elk residu resulteert in een unieke gelaagde kleurtoon. Elke foto vertelt het biochromatische verhaal van een specifieke plant en plek; het lijkt erop dat de intensiteit van de plantkleur sterk beïnvloed wordt door de leefomstandigheden van de plant.

‘Spontaneously occurring plants’ in Amsterdam

Voor hun serie Residue Amsterdam concentreerden Hop en Svenson zich op wilde planten die uit zichzelf op bepaalde plekken opkomen en zich door de stad verspreiden zonder (opzettelijke) tussenkomst van mensen. Ze laten ons stilstaan bij de spontane aanwezigheid van planten die overal om ons heen zijn, maar waar we normaal gesproken niet naar omkijken. Met een analoge camera registreerden ze dit ‘onkruid’ in zwart-wit, vaak vanuit een laag standpunt. In hun foto’s staat de plant centraal; de stad vouwt zich daaromheen.

Vindplaats Canadese populier:
Spijtellaantje, Amsterdam-Zuid

Arja Hop & Peter Svenson / Florachromes: een verhaal van vier rivieren is van 07.12.2019 t/m 08.03.2020 te zien in Huis Marseille, Museum voor Fotografie.

De serie Residue Amsterdam is (mede) mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) en het Mondriaan Fonds.