Algemene bepalingen: definities
1.1 Onder ‘het museum’ wordt verstaan Stichting Huis Marseille museum voor fotografie, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, de directie, conservatoren, suppoosten en overige museumfunctionarissen die bevoegd zijn namens deze organisatie op te treden.
1.2 Onder ‘het museumcomplex’ wordt verstaan het geheel van ruimten (bebouwd en onbebouwd) dat onder de rechts- of beheersbevoegdheid van de directie van museum valt, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, tentoonstellingszalen, museumwinkel, bibliotheek, koffiekamer, terras, tuin, tuinhuis, overige buitenruimte, depot en alle ander ruimtes in het gebouwencomplex.
1.3 Onder ‘bezoeker’ wordt iedere natuurlijke of rechtspersoon verstaan die op enigerlei wijze, direct of indirect, een overeenkomst sluit met museum met als doel het museumcomplex te betreden en/of een tentoonstelling te bezoeken of aldaar een activiteit bij te wonen.
1.4 Deze algemene Bezoekvoorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen het museum en een bezoeker.
2. Verkoop toegangsbewijzen, aanbiedingen en prijzen
2.1 Het museum aanvaardt aansprakelijkheid voor eventuele door het museum zelf gemaakte fouten in aan de bezoeker gedane prijsopgaven, mededelingen of anderszins verschafte informatie. Deze aansprakelijkheid geldt alleen voor het eigen informatiemateriaal dat binnen het museum aanwezig is op het moment van de aanspraak, dan wel recent door of uitdrukkelijk namens het museum is verspreid. Het museum is niet aansprakelijk voor fouten die te wijten zijn aan opzet, schuld of nalatigheid van derden.
2.2 De bezoeker is te allen tijde verplicht desgevraagd het toegangsbewijs en enige kaart of voucher die recht geeft op korting op de toegangsprijs te tonen aan als zodanig kenbare functionarissen, suppoosten daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt.
2.3 Een eenmaal verkregen toegangsbewijs kan niet worden geruild. Er vindt evenmin restitutie van de toegangsprijs plaats. De betaalde toegangsprijs kan evenwel gerestitueerd worden indien omstandigheden buiten de invloed van de koper hiervan het museumbezoek onmogelijk maken, dit echter ter beoordeling door de directie.
2.4 De potentiële bezoeker kan de toegang tot het museumcomplex worden ontzegd wanneer blijkt dat het toegangsbewijs, de kortingskaart of de voucher niet is verkregen van het museum of een daartoe door het museum bevoegd verklaarde instantie.
2.5 Het museum is gerechtigd de reguliere openingstijden aan te passen aan bijzondere omstandigheden of, in het geval van een calamiteit, aan een door het museum noodzakelijk geachte, gehele of gedeeltelijke ontruiming van het museumcomplex.
3. Verblijf in het museumcomplex
3.1 Gedurende het verblijf in het museumcomplex dient de bezoeker zich in overeenstemming met de openbare orde, de goede zeden en de met betrekking tot de aard van de bezochte activiteit geldende regels van fatsoen te gedragen. De bezoeker is tevens verplicht de door functionarissen van het museum, gastheren en -vrouwen daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, gegeven aanwijzingen en instructies direct op te volgen.
Indien naar het redelijk oordeel van een daartoe bevoegde functionaris van het museum, die als zodanig herkenbaar dient te zijn, de bezoeker op enigerlei wijze in strijd met deze normen, aanwijzingen of instructies handelt, kan de bezoeker de verdere toegang tot het museumcomplex worden ontzegd, zonder dat de bezoeker enig recht heeft op vergoeding van de kosten van het toegangsbewijs of eventuele andere gemaakte kosten.
3.2 Ouders/verzorgers van kinderen of begeleiders van minderjarigen zijn te allen tijde verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het gedrag van door hen meegebrachte kinderen. Leraren en begeleiders van groepen zijn verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het gedrag van door hen begeleide groepsleden. De ouders/verzorgers of begeleiders van individuele of groepen minderjarigen, dienen er in het bijzonder strikt op toe te zien dat tentoongestelde objecten niet worden aangeraakt door de door hen begeleide minderjarige.
3.3 Het is de bezoeker onder meer verboden om in het museumcomplex respectievelijk tijdens deelneming aan een activiteit:
- aan derden goederen van welke aard dan ook te koop aan te bieden, dan wel kosteloos te verschaffen;
- andere bezoekers opzettelijk en langdurig de weg te versperren of het zicht op tentoongestelde objecten te belemmeren;
- andere bezoekers te hinderen, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, door het gebruik van mobiele telefoons, iPods of andere bronnen van geluidsoverlast; het gebruik van dergelijke apparatuur kan in bepaalde ruimtes door het museum evenwel expliciet worden toegestaan;
- (huis-)dieren mee te nemen, tenzij deze in bepaalde ruimtes expliciet worden toegestaan of wanneer het (blinden)geleidehonden betreft en deze een bezoeker met identificatiepas begeleiden;
- te roken in alle besloten ruimtes, behalve in de tuin;
- etenswaren, dranken of andere consumpties mee te nemen in de besloten ruimtes van het museumcomplex;
- gevaarlijke voorwerpen of bij zich te hebben of te houden, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, slag- of steek- of vuurwapens, chemicaliën, vuurwerk e.d., waarvan de bezitters/dragers de toegang tot het museumcomplex /activiteit (verder) zal worden ontzegd;
- goederen mee te nemen in het museumcomplex die, naar het oordeel van een als functionaris van het museum, een gevaar kunnen opleveren voor beschadiging van o.a. tentoongestelde objecten, vitrines en of bezoekers zoals daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, wandelstokken, paraplu’s of grote tassen; deze kunnen worden afgegeven op een door het museum of door de betreffende functionaris aan te wijzen plaats;
- tentoongestelde objecten en tentoonstellingsmateriaal als vitrines, belichting, schotten en dergelijke aan te raken, tenzij dit nadrukkelijk en expliciet is toegestaan;
- fysieke en visuele afscheidingen te overschrijden;
- te rennen en te gillen of ander afwijkend gedrag te vertonen in de museumzalen.
3.4 In bijzondere gevallen waarin de algemene veiligheid van personen of de collectie zulks redelijkerwijze vereist, kan een leidinggevende functionaris van het museum, die zich als zodanig kan identificeren inzage verlangen in de door de bezoeker meegevoerde (hand)bagage.
3.5 Anders dan met voorafgaande schriftelijke toestemming van de directie van het museum is het de bezoeker verboden om foto-, video- en filmopnamen te maken waarbij gebruik wordt gemaakt van lampen, flitsapparatuur en statieven. Voorts is het verboden, anders dan met voorafgaande schriftelijke toestemming van de directie van museum deze foto-, video- en filmopnamen openbaar te maken dan wel te vermenigvuldigen, op welke wijze en met welk medium dan ook, en met inbegrip van elektronische media.
3.6 Het museum kan aan de bezoeker die tijdens een of meerdere vorige bezoeken aan een Nederlands museumcomplex een voorwerp opzettelijk heeft beschadigd, of op andere wijze de vrees voor beschadiging wettigt, de toegang tot het museumcomplex voorgoed of voor een bepaalde periode ontzeggen; het museum kan in ieder geval deze bezoeker bij al zijn bezoeken onderwerpen aan de maatregelen als genoemd in artikel 3.4 van deze Bezoekvoorwaarden. Het besluit tot ontzegging van de toegang moet deze bezoeker onverwijld en gemotiveerd worden bekendgemaakt, zo mogelijk schriftelijk.
4. Klachten en reclamering
4.1 Het museum zal al het mogelijke doen om het bezoek aan het museumcomplex of de door het museum georganiseerde tentoonstellingen en activiteiten overeenkomstig het gepubliceerde aanbod te laten verlopen; hieronder valt ook de verplichting het publiek zo goed mogelijk te informeren over gehele, gedeeltelijke of vervroegde sluiting van het museumcomplex en/of door het museum georganiseerde tentoonstellingen. Dit kan geschieden via de website van het museum. Voorts informeert het museum het potentiële publiek over hinder veroorzakende onderhoudswerkzaamheden, verbouwingen of het (her)inrichten van ruimtes. De bezoeker kan hieraan nimmer een recht op schadevergoeding ontlenen.
4.2 Reclame is niet mogelijk met betrekking tot de volgende, niet door het museum te vermijden, klachten en omstandigheden, en leiden derhalve nimmer tot enige verplichting tot schadevergoeding door het museum aan de bezoeker:
- klachten die betrekking hebben op het niet zichtbaar zijn van voorwerpen uit de vaste collectie van het museum;
- klachten die betrekking hebben op het gedeeltelijk gesloten zijn van het museumcomplex, waaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, gedeeltelijke sluiting als gevolg van het opbouwen of afbreken van tentoonstellingen;
- klachten en omstandigheden die betrekking hebben op overlast of ongemak veroorzaakt door andere bezoekers, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, geluidsoverlast, ongepast gedrag, diefstal en molest;
- klachten en omstandigheden die betrekking hebben op overlast of ongemak veroorzaakt door onderhoudswerkzaamheden, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, een verbouwing of het (her)inrichten van ruimtes;
- klachten en omstandigheden die betrekking hebben op overlast of ongemak veroorzaakt door het niet naar behoren functioneren van faciliteiten in het museumcomplex.
4.3 Klachten over en verzoeken tot terugvordering inzake de overeenkomst tussen museum en de bezoeker dienen binnen zes weken nadat het bezoek heeft plaatsgevonden, schriftelijk de directie van het museum te bereiken. Klachten en verzoeken tot reclame die na deze termijn worden ingediend worden niet in behandeling genomen.
4.4 Het museum onderzoekt de klacht en beantwoordt deze schriftelijk binnen 30 dagen na ontvangst. Is het onderzoek dan nog niet afgerond, dan wordt dit aan de klager meegedeeld, evenals het vermoedelijke moment waarop dat wel het geval zal zijn.
5. Aansprakelijkheid van het museum
5.1 Voor schade ontstaan als gevolg van door medewerkers van het museum en/of website van het museum en/of derden aan bezoeker verstrekte prijsopgaven, mededelingen of andere vormen van informatie is het museum nimmer aansprakelijk, behoudens indien en voor zover deze schade het rechtstreekse gevolg is van opzet of grove schuld van het museum.
5.2 Het verblijf van de bezoeker in het museumcomplex respectievelijk de deelname aan een activiteit is voor eigen rekening en risico van de bezoeker.
5.3 Het museum is slechts aansprakelijk voor door de bezoeker geleden zaaks- en/of gevolgschade of aan de bezoeker toegebracht letsel die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van opzet of grove schuld van het museum, met dien verstande dat alleen die schade voor vergoeding in aanmerking komt, waartegen het museum verzekerd is, dan wel naar redelijkheid en billijkheid verzekerd had behoren te zijn. De aansprakelijkheid van het museum wordt onder meer uitgesloten voor:
- schade ten gevolge van het handelen van derden, waaronder begrepen door het museum ingeschakelde personen en bedrijven;
- schade ontstaan tengevolge van het niet opvolgen van door de functionarissen van het museum gegeven instructies , de regels van deze algemene bezoekersvoorwaarden en van het niet naleven van de in het algemeen geldende regels van fatsoen en zorgvuldigheid die de bezoeker in het maatschappelijke verkeer in acht behoort te nemen;
- (gevolg-)schade op enigerlei wijze veroorzaakt door andere bezoekers.
5.4 In geen enkel geval is het museum gehouden een hoger bedrag aan schadevergoeding te betalen dan:
- de daadwerkelijk betaalde toegangsprijs of, indien dat meer is;
- het door de verzekeraar het museum ter zake van de schade uitbetaalde bedrag, dan wel;
- de ter zake van de schade van een andere derde verkregen vergoeding.
5.5 Voor schade veroorzaakt aan voertuigen van de bezoeker is het museum nimmer aansprakelijk behoudens indien en voor zover de schade is ontstaan op of in het museumcomplex en deze schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of grove schuld van het museum.
5.6 Het museum is nimmer aansprakelijk voor welke (in)directe schade dan ook, ontstaan als (in)direct gevolg van enig gebrek, enige hoedanigheid of omstandigheid aan, in of op enig onroerend zaak waarvan het museum houder, (erf)pachter, huurder dan wel eigenaar is of dat anderszins ter beschikking van het museum staat, behoudens indien en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of grove schuld van het museum.
5.7 Indien het museum goederen in ontvangst neemt of indien goederen op welke wijze dan ook waar dan ook door wie dan ook worden gedeponeerd, bewaard en/of achtergelaten zonder dat het museum daarvoor enige vergoeding bedingt, dan is museum nimmer aansprakelijk voor schade aan of in verband met goederen op welke wijze dan ook ontstaan.
5.8 De totale aansprakelijkheid van het museum wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de bezoekovereenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade en zal in geen geval meer bedragen dan de onder 5.4 beschreven schadevergoedingsregeling.
5.9 In geval van schade door dood of lichamelijk letsel zal de totale aansprakelijkheid van het museum in geen geval meer bedragen dan de onder 5.4 beschreven schadevergoedingsregeling.
5.10 Aansprakelijkheid van het museum voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst of loon, gemiste besparingen et cetera, is uitgesloten.
5.11 De in artikel 5.4 genoemde maximum bedragen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van het museum.
6. Overmacht
6.1 Als overmacht voor het museum, die maakt dat een eventuele daardoor veroorzaakte tekortkoming het museum niet kan worden toegerekend, zal gelden iedere voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheid die het uitvoeren van de overeenkomst door het museum zodanig bemoeilijkt dat, tijdelijk of blijvend, het uitvoeren van de overeenkomst onmogelijk dan wel bezwaarlijk wordt.
6.2 Onder zodanige omstandigheden worden mede verstaan omstandigheden bij personen en/of diensten en/of instellingen waarvan museum gebruik maakt bij het uitvoeren van de bezoekovereenkomst, alsmede alles wat voor voornoemden als overmacht of opschortende dan wel ontbindende voorwaarde geldt, alsmede toerekenbare tekortkoming van voornoemden.
7. Gevonden voorwerpen
7.1 Door de bezoeker in het museumcomplex gevonden voorwerpen kunnen worden afgegeven bij de receptie van het museum
7.2 Het museum zal zich zoveel mogelijk inspannen om de eigenaar of rechthebbende van het gevonden voorwerp te achterhalen.
7.3 In geval de eigenaar of rechthebbende van een gevonden voorwerp zich meldt, heeft deze de keuze zelf de goederen af te halen dan wel deze zich onder rembours toe te laten zenden. In beide gevallen dient de eigenaar of rechthebbende zich deugdelijk te legitimeren.
8. Overige voorwaarden en toepasselijk recht
8.1 De toepasselijkheid van deze Bezoekvoorwaarden laat onverlet de eventuele toepasselijkheid van andere (contractuele) voorwaarden en/of regelingen van museum.
8.2 Op deze Bezoekvoorwaarden en op de overeenkomst tussen de bezoeker en het museum is Nederlands recht van toepassing.
8.3 Alle geschillen die uit de overeenkomst tussen de bezoeker en het museum voortvloeien worden uitsluitend ter berechting voorgelegd aan de rechter die bevoegd is in Amsterdam.