Geschiedenis

Geschiedenis

Huis Marseille, ingang, 2017 © Eddo Hartmann

Huis Marseille, tuinzaal, 2017 © Eddo Hartmann

Keizersgracht 401 & 399

Huis Marseille is sinds 1999 gevestigd aan de Keizersgracht 401 te Amsterdam en is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum werd in 2013 uitgebreid met buurpand Keizersgracht 399, zodat het inmiddels beschikt over zo’n veertien tentoonstellingstellingsruimtes, de lichthof van Keizersgracht 399 meegerekend. Het museum biedt een rijk en gevarieerd tentoonstellingsprogramma dat gemiddeld vier keer per jaar gewisseld wordt. Sinds de uitbreiding in september 2013 is er naast de wisselende tentoonstellingen ook veel gelegenheid voor het tonen van de eigen collectie, die voornamelijk bestaat uit toonaangevende, moderne (nationale en internationale) fotografie.

De kunstzinnige aard van de fotografie

Hoe ontwikkelen fotografen een nieuwe beeldtaal die relevant is voor de kunstzinnige aard van de fotografie, die tegelijkertijd reflecteert op deze tijd? Dat is de vraag die centraal staat in Huis Marseille en die van invloed is op het tentoonstellingsprogramma en de collectievorming. In een tijd dat fotografie ongekend populair is, dat het als (massa)medium voor iedereen toegankelijk en alomtegenwoordig is, is fotografie als kunstzinnig medium voortdurend in beweging. Huis Marseille kiest voor fotografie waarbij een artistieke beeldtaal centraal staat en die gekenmerkt wordt door een gepassioneerde onderzoeksgeest, als onderdeel van een voortdurend onderzoek naar avant-gardistische vernieuwing. Daarnaast heeft de fotografie in Huis Marseille een maatschappelijke relevantie en vele raakvlakken met de veranderende geest van de tijd.

Grachtenpanden

Het feit dat Huis Marseille is gevestigd in twee zeventiende-eeuwse grachtenpanden is van grote invloed op de ‘organische’ manier waarop de tentoonstellingen in de verschillende ruimtes worden beleefd. Het leeuwendeel van de tentoonstellingen in Huis Marseille wordt voor de ruimtes zelf ontwikkeld en geproduceerd. Huis Marseille is het tegenovergestelde van een ‘white cube’: een feit dat van grote invloed is op het ondergaan van de tentoonstellingen in de ruimtes. Tegelijkertijd zijn deze authentieke ruimtes zo helder en open dat de uitstraling van de fotowerken zelf er door niet gehinderd, maar juist versterkt wordt.

Collectie

Op de website is ook een collectiecatalogus te vinden die regelmatig wordt bijgewerkt.