In 2002 exposeerde de Japanse fotograaf Naoya Hatakeyama zijn serie Blasts (foto’s van explosies in een open kalksteenmijn) in Huis Marseille. Deze expositie viel op door zijn krachtige statement, mede omdat deze fotograaf zijn fotobeeld zo perfect en harmonieus kon laten samenvallen met de explosieve kracht van het dynamiet. Sindsdien is het fotograferen van de geweld(dad)ige krachten die ons ter beschikking staan om de natuur naar onze hand te zetten Hatakeyama’s – altijd esthetisch vertolkte – leidsmotief geworden. Zijn foto’s van de Westfaalse mijn in Ahlen uit 2003/2004 laten dat goed zien. Het moment dat deze fabriekshal werd opgeblazen, en nog even in de lucht blijft hangen voordat het z’n harde contouren prijs geeft is superieur verbeeld: alsof het een levend wezen is dat langzaam door de knieën zakt. Alleen een fotograaf als Naoya Hatakeyama kan je in een moment waarin zulke grote en destabiliserende krachten aan het werk zijn, zo’n precies en verfijnd beeld laten zien. Ook de recente tsunami heeft Naoya Hatakeyama gefotografeerd, evenals de effecten die deze alles verwoestende watergolf teweeg heeft gebracht op zijn geboorteplaats Rikuzentakada in Iwate. Beeld van een huiveringwekkende leegte: het grote niets. Alle drie genoemde thema’s maken deel uit van de tentoonstelling Natural Stories. In samenwerking met het Metropolitan Museum of Photography in Tokio.
Naoya Hatakeyama (1958) is geboren in de prefectuur Iwate, Japan. Hij studeerde af aan de Universiteit van Tsukuba, School of Art and Design, in 1981. In 1984 behaalde hij er zijn Master titel. Hij behoort tot de toonaangevende fotografen in Japan, die ook internationaal naam hebben gemaakt. In 2001 vertegenwoordigde hij Japan op de 49e Biennale van Venetië. Zijn boeken zijn kleine kunstwerken op zich: o.a. Limeworks, 1996; Atmos, 2003; Zeche Westfahlen, Ahlen, 2004; Two Mountains, 2006 (met Balthasar Burkhard); Scales, 2007.