Met de tentoonstelling van de Japanse fotografe Rinko Kawauchi introduceert Huis Marseille een reeks presentaties van fotografen en kunstenaars, die bewezen hebben over een veelbelovend en groot visueel potentieel te beschikken. Deze reeks grotere en kleinere presentaties zal bestaan uit verschillende clusters foto’s of projecties die de ontwikkeling van deze kunstenaars tot nu toe in kaart wil brengen. Deze tentoonstellingen zullen in het teken staan van het museale verzamelen en zijn gebaseerd op een bijzondere samenwerking met de collectioneur Han Nefkens. Sinds 2000 heeft Nefkens een omvangrijke verzameling hedendaagse kunst bijeengebracht onder de naam H + F Collectie. Hieruit worden structureel grote bruiklenen gegeven aan instituten zoals Museum Boijmans van Beuningen, De Pont Museum voor Hedendaagse Kunst en het Centraal Museum. De komende periode gaan Huis Marseille en de H + F Collectie gezamenlijk verzamelen, waarbij de H + F Collectie deze werken zal aankopen om ze vervolgens aan Huis Marseille in bruikleen te geven met de bedoeling ze te schenken. In maart 2006 treedt Han Nefkens op uitnodiging van Huis Marseille ook op als gastconservator met een tentoonstelling die het eerste substantiële resultaat van deze unieke samenwerking tussen een museum en een particuliere verzamelaar laat zien (met werk van o.a. Uta Barth, Syoin Kajii en Frank van der Salm). De presentatie dit najaar van de jonge Japanse fotografe Rinko Kawauchi toont haar werk voor het eerst in Nederland en is tegelijkertijd een voorproefje van de werken die de komende periode aan de collectie van Huis Marseille zullen worden toegevoegd. Het belooft een bijzonder en spannend traject te worden.
Rinko Kawauchi (Shiga, Japan, 1972) heeft de afgelopen jaren veel succes gehad met haar fotoboeken Utatane (hazenslaapje), Hanabi (vuurwerk) en Hanako. Dit jaar is daar het boek AILA (Turks voor ‘familie’) bijgekomen. Voor deze tentoonstelling heeft Huis Marseille een keuze uit deze series gemaakt. In Kawauchi’s werk draait het om het leven dat zij specificeert in thema’s als geboorte en sterven, het familieleven, eten en gegeten worden. Zij benadert deze begrippen op een misschien wel essentieel Japanse wijze, namelijk niet als tegengestelden maar als gelijkwaardige, aanvullende voorwaarden voor ons bestaan. Daarom krijgen haar foto’s pas betekenis in relatie tot elkaar, in de vorm van een serie waarvan de volgorde niet vastligt. Tegelijkertijd illustreren deze foto’s ook de essentie van de fotografie: het vastleggen van een moment of van een detail dat anders onopgemerkt zou blijven. Daarbij hanteert Kawauchi licht en kleur op een precieze en uiterst verfijnde manier, en kruipt zij zó dicht op haar onderwerpen dat haar werk niet alleen het oog, maar ook onze andere zintuigen aanspreken.
Zie ook: www.h-fcollection.com
Projectroom: Marijke van Warmerdam
10 september – 4 december 2005
Dit najaar is Marijke van Warmerdam uitgenodigd om de Tuinzaal als projectroom in te richten. Haar werk beweegt zich tussen fotografie, video, installatiekunst en beeldhouwkunst. De manier waarop zij deze vormen hanteert valt niet onder één noemer te vangen. Haar thematiek en de uitvoering van het beeld zelf zijn primair visueel en in laatste instantie altijd ongrijpbaar voor de ratio. Marijke van Warmerdam maakt daarbij gebruik van verhalende elementen die zij soms combineert met een herhalende structuur. Haar werk is vertegenwoordigd in de collectie van Huis Marseille.
Jun Nguyen-Hatsushiba: Memorial Project Nha Trang
10 september – 6 november 2005
In het souterrain wordt een video vertoond van de Japans-Vietnamese fotograaf Jun Nguyen-Hatsushiba uit de Collectie Dommering (Amsterdam): Memorial Project Nha Trang: Towards the Complex – For the Courageous, the Curious, and the Cowards (2001). In deze poëtische film heeft Nguyen-Hatsushiba een onderwater race van riksja’s geënsceneerd. Hiermee wil hij laten zien hoe zwaar de weg is die Vietnam na een halve eeuw oorlog en politieke onrust, op weg naar economisch herstel moet gaan. In slowmotion en zonder geluid trekt een groep parelduikers riksja’s over de bodem van de zee en symboliseert zo het lot van hen die gevangen zijn tussen het oude en het nieuwe bestaan in Vietnam. De titel verwijst naar de verplichting die de levenden hebben om de doden te herdenken. De doden worden in deze film door de levenden vertolkt. In de geestachtige verschijning van deze gewichtloze, zwijgende parelvissers onder water komen deze extremen wel heel dicht bij elkaar te liggen.
Heleen Bijvank en Katerien ter Meulen: Experimenten uit de Camera Obscura
10 september – 6 november 2005
In de herfst en winter van 2004 kon de bezoeker in de tuin van Huis Marseille de werking van de fotocamera letterlijk aan den lijven ondervinden in de levensgrote Camera Obscura, die kunstenaar J.C.J. Vanderheyden ter ere van het 5-jarig bestaan van het museum had ontworpen. Dat met deze camera ook echt gefotografeerd kan worden, hebben de twee fotografen Heleen Bijvank en Katerien ter Meulen bewezen. De resultaten van hun experimenten zijn dit najaar in het tuinhuis te zien.