& Martin Roemers / Frans Beerens / Marrigje de Maar

& Martin Roemers / Frans Beerens / Marrigje de Maar

Guangzhou, China, 2012 © Martin Roemers

Ingang van een stadje (Castelo de Vide, Portugal), 2013 © Frans Beerens

Yunnan Blauwe Klamboe, 2008, © Marrigje de Maar

Martin Roemers / Metropolis (preview)

Martin Roemers (Oldehove NL, 1962): ‘Jaren geleden, toen ik in Mumbai was, werd ik getroffen door de chaos en de drukte van de stad. Ik vroeg me af hoe je al die energie en chaos zou kunnen verbeelden in een enkele foto. Dus bracht ik de hele dag door in een gebouw in een van de drukste delen van de moslimwijk en nam telkens opnieuw dezelfde foto. Voor mij was dit een experiment om te kijken hoe je deze straten zou kunnen vastleggen. Ik keek zorgvuldig naar wie of wat het beeld binnenkwam of er weer uitging.’ Sinds 2008 leeft de helft van de wereldbevolking in de stad en de Verenigde Naties hebben voorspeld dat dit percentage zal stijgen tot 70% in 2050. Vanuit dit gegeven fotografeert Martin Roemers megasteden: steden met een bevolking van minimaal 10 miljoen mensen.

Martin Roemers begon Metropolis in 2009 en hij rond het project in 2014 af. Huis Marseille exposeert Metropolis in 2015/2016. Metropolis is mede tot stand gekomen dankzij:
Fonds Anna Cornelis, Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, Stichting Sem Presser Archief.

Frans Beerens / Na verloop van tijd

Wat kan kunst ontlenen of juist toevoegen aan de fotografie? Dit vraagstuk onderzoekt beeldend kunstenaar Frans Beerens (1960) in wat hij ‘stoffelijke fotobeelden’ noemt. Nadat hij ruim 25 jaar sculpturen, installaties en films heeft gemaakt, is fotografie in zijn werk steeds meer tot de voorgrond getreden. Een foto van een restauratiewerkplaats voor tapijten in Florence in 2007 was voor Beerens de aanleiding om met stof te gaan experimenteren en zo is de serie ‘Na verloop van tijd’ ontstaan. Hierin speelt materie een grote rol: dat wat ontbreekt in het platte oppervlak van fotografie, vult hij letterlijk aan met massa in zijn weefsels. Het werk illustreert het actuele vervagen van grenzen tussen de kunsten en introduceert een nieuw genre waarin beeldende kunst samenvalt met fotografie.

Marrigje de Maar / Collectie Huis Marseille

Deze interieurfoto’s van Marrigje de Maar (1944, Den Haag) – die behoren tot de collectie van Huis Marseille – zijn tussen 2005 en 2010 gemaakt op uiteenlopende plekken in China, van het Tibetaanse grensgebied (de mogelijke oorsprong van Shangri-La) tot het huis van de moeder van ‘kunstenaar Rui’ in Beijing. Er zijn geen mensen op de foto’s aanwezig, maar voor Marrigje de Maar stralen de interieurs uit wie de bewoners zijn en hoe ze in hun leven en hun land staan. Overal vond de Maar tekenen van waardigheid in deze eenvoudige kamers, een waardigheid die nu ook op een bijzondere manier wordt gespiegeld in de 17e eeuwse grandeur van deze Lodewijk XIV stijlkamer in Keizersgracht 399.

Met werk uit onze collectie van

Marrigje de Maar, Martin Roemers