Made in Britain

Antoni + Alison / Craig Ames / Christopher Bucklow / Susan Derges / Elaine Constantine / Matthew Murray / Chino Otsuka / Michelle Sank / Nigel Shafran / Clare Strand / David Trainer / Naglaa Walker

Made in Britain

Pinned Crackers, 2001, © Antoni + Alison

Veronica Lake with Fried Egg, 2003, © Antoni + Alison

Chocolate Box [1], 2002, © Antoni + Alison

Untitled, 2001, © Graig Ames

Spawn, 2004, © Susan Derges

Onder de titel Made in Britain presenteert Huis Marseille het werk van twaalf eigentijdse fotografen uit Groot-Brittannië, die veelal voor het eerst in Nederland exposeren. Deze twaalf fotografen nemen in eigen land ieder even zoveel, zij het zeer uiteenlopende posities in. Daarnaast figureert Groot-Brittannië zelf in de thematiek van hun werk. Op het eerste gezicht lijken de verschillende fotografen, behalve hun nationaliteit, weinig artistieke verwantschap met elkaar te hebben. De kwaliteit van dit werk vormt de sterkste verbindende factor.

Deze groepstentoonstelling bevat werk van gevestigde fotografen die tot de sleutelfiguren van de eigentijdse fotografie in Engeland worden gerekend en werk van jonge, opkomende fotografen. Made in Britain biedt een brede introductie van wat er nú op het gebied van de hedendaagse fotografie in Groot-Brittannië gebeurt. Aan de hand van portretten, landschappen, stillevens, reportages, collages, geënsceneerde en experimentele fotografie, onderzoeken deze fotografen verschillende aspecten van het land waar ze wonen, en veelal ook geboren zijn, en proberen zij de geest, karakteristieken en eigenaardigheden van ‘The United Kingdom’ bloot te leggen.

Zo vertegenwoordigen oudgedienden als Christopher Bucklow en Susan Derges er de experimentele en beeldende kant van de fotografie. Het is een voor Nederland zeer onbekende, want bijzondere en onderzoekende vorm van fotografie, waarin de lens wordt weggelaten. Bucklow maakt monumentale, samengestelde ‘zelfportretten’ die met behulp van een immense pinhole-camera en de zon tot stand komen. Derges maakt grote, verticale fotogrammen waarop ze fragmenten uit de natuur in het licht van de maan en de sterren vastlegt. Beiden passen in hun werk elementen uit de wetenschap toe. Dit thema komt nog directer aan de orde in de video’s en foto’s van Naglaa Walker. Zij portretteert de vergeestelijkte wereld én ruimtes van de wetenschap. Daarbij toont ze wisselend de optiek van de onderzoeker en docent als die van de student.

Londen is op twee manieren terug te vinden in de tentoonstelling. David Trainer, geboren en getogen in Londen, fotografeert al jaren met een scherp oog voor het veelbetekende detail en in de beste traditie van de klassieke straatfotografie het leven in zijn directe omgeving. De onderkant en achterkant van deze miljoenenstad komen ook terug in de portretten en nachtelijke foto’s die Clare Strand voor haar serie Gone Astray ensceneerde.

Nigel Shafran observeert in gedetailleerde stillevens de materiële zaken die het dagelijkse leven in zijn omgeving symboliseren, zoals de restanten van zijn eigen afwas of de Britse passie voor car boot fairs en high street charity shops. Een andere typisch Britse bezigheid is de Tea Dance die modefotograaf en filmer Elaine Constantine in grote panorama’s en op video heeft vastgelegd. Craig Ames documenteert de dagelijkse banaliteit van de routine waarmee de gemiddelde soldaat in het Britse leger te maken heeft in zijn autobiografische serie Left Right Left.

Ook Groot-Brittannië is een smeltkroes van verschillende culturen. Vanuit die thematiek werkt de van oorsprong Japanse Chino Otsuka die haar ervaringen als Japanse tiener op een Britse kostschool verbeeldde in de fotoserie Summer. Identiteit speelt ook een rol in het werk van de van oorsprong Zuid-Afrikaanse Michelle Sank. In haar fotografie gaat het om de volwassenwording van jongeren. Voor de serie Endgame portretteerde ze jongens in een reïntegratiecentrum voor jeugdige criminelen.

Het typische Britse gevoel voor humor, tot slot, komt het meest expliciet naar voren in de bizarre en wonderlijke fotocollages van het duo Antoni + Alison. Hun fotowerk vertoont een bijzondere parallel met hun professie van modeontwerper. Het is werk met een niet mis te verstane attitude. Matthew Murray’s foto’s geven een uitvergroting van curieuze situaties in het dagelijkse leven.

Made in Britain is samengesteld in samenwerking met Addie Vassie, freelance tentoonstellingsmaker, fotografie adviseur en directeur van hug Gallery for International Photography in Amsterdam. Zij werkte eerder als conservator voor het Victoria and Albert Museum, had drie jaar een fotogalerie in Nottinghill, en was twee jaar Curator & Print Sales Gallery Manager bij The Photographers’ Gallery in London voordat ze in 2001 naar Amsterdam verhuisde.

Made in Britain in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam: Robert Davies

Als spin off van Made in Britain presenteert Foam_Fotografiemuseum Amsterdam een keuze uit de fotoserie Pastoral van Robert Davies In deze serie onderzoekt Davies de schilderachtige kwaliteiten van het Britse landschap. Te zien t/m 17 april, voor meer informatie: 020 5516500, www.foam.nl

Made in Britain in hug Gallery for International Photography, Amsterdam

Tijdens Made in Britain zijn drie van de geselecteerde fotografen ook te gast bij hug Gallery: Christopher Bucklow: Guest, 4 maart – 2 april, Naglaa Walker: About Physics, 9 april – 7 mei, Chino Otsuka: High Street, 14 mei – 4 juni. Voor meer informatie: 020 4894042, www.hughug.info

Magazine

Bij de tentoonstelling Made in Britain verschijnt een gelijknamig magazine waarin de fotografen ieder afzonderlijk uitgebreid aan bod komen en het concept van de tentoonstelling nader wordt toegelicht. Met teksten van Addie Vassie. Vormgeving: Mart Warmerdam.

Met werk uit onze collectie van

Antoni + Alison, Craig Ames, Susan Derges, Chino Otsuka, David Trainer