Hanne van der Woude

De wereld van Emmy

Hanne van der Woude

Egbert met onderbroek, Mas Malakoff, 2012 © Hanne van der Woude

Wat zet een jonge fotograaf ertoe aan om drie ouderen in een busje te vergezellen bij hun reis naar een berg in Frankrijk? Of deel te worden van de levens die ze documenteert, zelfs in ziekte en tegenspoed? Fotografe Hanne van der Woude deelde vanaf 2009 lief en leed met een ouder echtpaar en hun verwanten: een gezelschap dat hun creativiteit en non-conformistische houding nooit helemaal heeft verloren. Van der Woudes aandacht ligt vooral bij de drieëntachtigjarige kunstenares Emmy, die uiteindelijk als laatste overblijft in een oud schoolgebouw in de Betuwe tussen de parelhoenders. Van der Woude werd vijf jaar lang onderdeel van de wereld van Emmy, een onderdompeling die resulteerde in een fotoproject dat in Huis Marseille zijn première beleeft.

Een onuitputtelijke bewondering voor de natuur en een drang om alles om haar heen te verzamelen zijn bepalende elementen van Emmy’s persoonlijkheid. Van der Woude heeft die karakteristieken weten vast te leggen in specifieke momenten. Momenten waarop Emmy tijd met haar favoriete parelhoen Klara doorbrengt of haar ongeneeslijk zieke man Ben verzorgt. En dan is er nog Bens broer Egbert, die na een teruggetrokken bestaan in Zuid-Frankrijk ineens bij hen komt inwonen. In de fotoportretten en films die Van der Woude maakte, en in de privédocumenten van Emmy (schets- en notitieboekjes en foto’s), zijn op deze tentoonstelling de veranderingen te traceren die Emmy’s wereld op z’n kop hebben gezet, met name wanneer Ben en Egbert beiden overlijden. Toch blijft Emmy dicht bij zichzelf.

De wereld van Emmy is uniek, maar ook zeer herkenbaar. In deze tentoonstelling is te zien hoe zij haar eigen leven leeft, en weinig geeft om wat anderen daarvan zouden kunnen vinden. Emmy presenteert een andere manier van leven in een tijd waarin we vooral gericht zijn op zo snel en goed mogelijk presteren en het meegaan met de massa en trends. Ze staat voor een positie in de maatschappij die niet vanzelfsprekend is. ‘Ik vind Emmy’s leven een droomwereld die ver af staat van de realiteit, en zo wilde ik het ook in kaart brengen,’ zegt Hanne van der Woude.

De wereld van Emmy is een ontroerend fotoproject met vele raakvlakken met belangrijke onderwerpen in de samenleving, zoals vriendschap tussen generaties, creativiteit, levenskunst, zelfstandigheid en zorg. De tentoonstelling toont ook de langverwachte opvolging van Van der Woudes werk na het gelauwerde project MC1R − ‘Natuurlijk rood haar’ [2008].

Emmy & Ben

Emmy Eerdmans [1931–] won in 1957 de Prix de Rome voor de schilderkunst. In 2009 ontmoette Hanne van der Woude haar man, de graficus Ben Joosten [1931–2013]. Al snel werd Van der Woude vaste bezoeker bij Ben en Emmy in hun huis in de Betuwe en begon zij hun leven te documenteren. Er ontstond een vriendschap tussen de fotografe en Emmy, Ben en diens broer Egbert, gebaseerd op wederzijdse genegenheid en waardering en een gedeelde fascinatie voor het verzamelen van dingen en beelden.

Hanne van der Woude

Hanne van der Woude [1982, Nijmegen] woont en werkt in Arnhem. Sinds haar studie aan ArtEZ in Arnhem werkt zij aan eigen projecten, zoals ‘MC1R − Natuurlijk rood haar’ [2008] dat in de internationale pers veel aandacht heeft gekregen. Haar werk is onder andere tentoongesteld in het Fotomuseum in Den Haag [2008] en het Kiyosato Museum of Photographic Arts in Yamanashi, Japan [2010].

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt Vivace, de publicatie van dit fotoproject, bij Fw:Books, 144 pagina’s, en een ingenaaid boekje van 48 pagina’s, 17 x 24 cm (€ 30,–), grafische vormgeving door Hans Gremmen.

Met werk uit onze collectie van

Hanne van der Woude