Memento

Fotografie, onderbroken

Memento

© Philip Lüschen Filmstill Memento, 2025

© Farah al Qasimi
Aviary, 2019
Collection Huis Marseille

© Dana Lixenberg
Wilteysha, from the series Imperial Courts 1993-2015, 1993
Collection Huis Marseille

© Jamie Hawkesworth
Adam, 2016
Collection Huis Marseille

© David Goldblatt
Child minder, Joubert Park, Johannesburg, from the series Particulars, 1975
Collection Huis Marseille

© Naoya Hatakeyama
Blast #5702, 1995
Collection Huis Marseille

© Zanele Muholi
Bester II, Paris, from the series Somnyama Ngonyama, 2014
Collection Huis Marseille

© Tyler Mitchell
Nap, 2021
Collection Huis Marseille

© Dawit L. Petros
Nearness and Distance Constitute a Position (II), 2016
Collection Huis Marseille

© Philip Lüschen Filmstill Memento, 2025

In 2025 viert Huis Marseille, Museum voor Fotografie zijn 25-jarig jubileum. Ter gelegenheid hiervan is van 28 juni tot en met 12 oktober 2025 de tentoonstelling Memento. Fotografie, onderbroken te zien, die beide 17e-eeuwse panden van het museum aan de Keizersgracht in Amsterdam beslaat.

In een onconventionele en monumentale presentatie toont Huis Marseille ruim honderd hedendaagse fotografische topwerken uit zijn rijke collectie en biedt hiermee tevens inzage in een kwarteeuw verzamelbeleid. Hieruit blijkt dat de verzameling niet alleen ontwikkelingen in de fotografie en de beeldcultuur goed weerspiegelt, maar ook die in de veranderende maatschappij, met name van de afgelopen vijf jaar.

Rijke collectie
In tweeënhalf decennium heeft Huis Marseille, het eerste fotografiemuseum in Amsterdam, ruim achthonderd hedendaagse fotografische werken verworven. Daaronder bevindt zich werk van vele internationaal toonaangevende fotografen, zoals Thomas Struth, Andres Serrano, Deana Lawson, Viviane Sassen en Jean-Luc Mylayne. Daarnaast is er in de collectie veel ruimte voor minder gevestigde namen. Recentere aanwinsten zijn bijvoorbeeld foto’s van Jamie Hawkesworth, Nhu Xuan Hua en Tyler Mitchell, werk dat ontstaan is op het snijvlak van mode en kunst. De collectie van Huis Marseille is van zeldzaam hoog niveau. Wie vergelijkbare topstukken van bijvoorbeeld Deana Lawson, Joanna Piotrowska en Zanele Muholi wil zien, moet daarvoor naar het buitenland afreizen.

Elke foto een ‘memento’

Hoe heeft de collectie van Huis Marseille zich in de eerste kwarteeuw van zijn bestaan ontwikkeld? Memento geeft daarop een antwoord. Elke foto is op zichzelf een ‘memento’, met andere woorden verbonden met een moment in de tijd. De collectiestukken zijn daarnaast ook te zien als ‘memento’s’ uit de geschiedenis van het museum. De foto’s maakten eerder deel uit van een tentoonstelling of vormden daar juist een aanleiding voor. Ze hoorden bij een bepaalde kunstenaarsrelatie of zijn onder een bepaald directoraat verworven. Bovenal weerspiegelt de collectie van Huis Marseille belangrijke veranderingen in de maatschappij en het kunstbedrijf in het bijzonder, die sinds de uitbraak van de covid-pandemie in 2020 nog in een stroomversnelling zijn geraakt.

Onconventionele presentatie
Memento is geen chronologische tentoonstelling waarin het ontstaan van de collectie wordt verteld. In plaats daarvan worden de foto’s gepresenteerd op een monumentale en onconventionele wijze. Er zijn twee plekken waar een collectiewerk zich normaal gesproken kan bevinden: het kunstdepot en de tentoonstellingszaal. Voor Memento worden deze plekken eenmalig met elkaar verbonden. De presentatie in de zalen verwijst naar een schilderijenrek in een kunstdepot. Het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen leent zijn Lina Bo Bardi-‘ezels’ uit aan Huis Marseille. Deze sokkels tonen de werken als object in de ruimte.

Tentoonstellingsvormgever Philip Lüschen maakt een animatiefilm gebaseerd op het depot. Bij zeven zalen wordt een ‘zine’ gemaakt, een soort minicatalogus. Per ‘zine’ wordt een auteur uitgenodigd om een tekst te schrijven, of er komt een gedicht in.