Dayanita Singh

Dayanita Singh

Dream Villa [Red Forest], 2010, © Dayanita Singh

Dream Villa [Blue Forest], 2010, © Diyanita Singh

Dream Villa [Blue Clouds], 2010 © Dayanita Singh

Dark Tent, 2007, © Dayanita Singh

In het najaar van 2010 Huis Marseille voor het eerst in Nederland een overzichtstentoonstelling van de Indiase fotograaf Dayanita Singh (New Delhi, 1961). Singh wordt internationaal gewaardeerd om de sterk sprekende en poëtische kwaliteit van haar foto’s, waarin zij de lichtval en beeldopbouw zo zorgvuldig componeert dat er een subtiel commentaar ontstaat op de Indiase maatschappij en haar geschiedenis.

Dayanita Singh is opgeleid als fotojournalist aan het International Center of Photography (ICP) in New York, waar ze heeft gestudeerd na haar opleiding als grafisch ontwerper aan het National Institute of Design in Ahmedabad. Als Singh eind jaren tachtig naar India terugkeert, begint ze met het fotograferen van sociale misstanden in opdracht van tijdschriften en kranten.

Begin jaren negentig richt Dayanita Singh haar camera steeds meer op haar eigen omgeving. De serie over de eunuch Mona Ahmed (1989–2001) is beslissend voor Singh om haar eigen weg te gaan als fotograaf. Mona, met wie zij nauw bevriend is geraakt, vormt het uitgangspunt voor een oeuvre waarin de persoonlijke relatie van de fotografe met haar onderwerp, zowel in directe als indirecte zin, centraal staat. Dat geldt ook voor de serie I am as I am (1999) over meisjes in een ashram, een religieuze leefgemeenschap in Benares, waartoe zij door haar familiebanden toegang krijgt en die zij in een intieme serie weet vast te leggen.

Ook in de fotografische vorm maakt Singh een omslag, namelijk door haar kleinbeeld- en middenformaatcamera’s in te wisselen voor een Hasselbladcamera. Het vierkante formaat van deze camera dwingt haar om op een andere manier te gaan kijken en fotograferen: langzamer en preciezer, met nog meer aandacht voor compositie, uitsnede, detail en licht.

In die periode ontstaan de formele en monumentale portretseries Ladies of Calcutta (1997–1999) en Privacy (2002), waarin zij de wereld laat zien waaruit zij zelf afkomstig is, die van haar familie en vrienden uit de hogere sociale klassen. Vanaf Go Away Closer (2007) gaat Dayanita Singh steeds vrijer en associatiever te werk. De afwezigheid van mensen manifesteert zich in verlaten kamers en ruimten en in opmerkelijke stillevens van dagelijkse objecten. Ook in haar nieuwste series in kleur, Blue Book (2008) en Dream Villa (2010), zijn mensen nadrukkelijk afwezig maar tegelijkertijd alomtegenwoordig in de details en zelfs in de kleur en het licht. De stad vol beweging en bedrijvigheid verandert in een uitgestorven, surreële wereld die een eindeloos scala aan interpretaties en betekenissen mogelijk maakt.

Deze tentoonstelling is georganiseerd door Fundación MAPFRE, Madrid, in samenwerking met Huis Marseille.

Met werk uit onze collectie van

Dayanita Singh