Artist Talk

In gesprek met Lisa Oppenheim

Over naziroofkunst en de tentoonstelling Spolia

In gesprek met Lisa Oppenheim

Lisa Oppenheim
Landschap met Konijnen, z.j./2023, 2023
Zilvergelatinedruk belicht en gesolariseerd bij vuurlicht
courtesy Lisa Oppenheim & Tanya Bonakdar Gallery

Huis Marseille presenteert Spolia, de eerste institutionele solotentoonstelling in Nederland van de Amerikaanse kunstenaar Lisa Oppenheim. In samenwerking met het Goethe-Instituut Amsterdam organiseert Huis Marseille een evenement bestaande uit een inleiding door kunsthistoricus en herkomstonderzoeker Liza Lebedeva, gevolgd door een gesprek tussen journalist Pieter van Os en kunstenaar Lisa Oppenheim over haar artistieke werk.

In een tijd waarin veel aandacht wordt geschonken aan naziroofkunst, richt Oppenheim zich zowel op kunst die is geroofd uit Nederlandse collecties als op Nederlandse kunst in elders geroofde verzamelingen. Haar aandacht gaat vooral uit naar kunstwerken en voorwerpen die hoogstwaarschijnlijk vermist zijn, of vernietigd. Oppenheim laat via een gelaagde benadering zien hoe de verdwenen kunst en objecten nog altijd aanwezig zijn in de wereld om ons heen.

Lisa Oppenheim woont en werkt momenteel in New York. Ze behaalde een BA aan Brown University (1998) en een MFA aan de Milton Avery Graduate School for the Arts verleend door Bard College (2001). Ook volgde ze het Whitney Independent Study Program in New York en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Ze heeft solotentoonstellingen gehad in het MCA in Denver (2018), het moCa Cleveland (2017), het FRAC Champagne-Ardenne in Reims (2015) en de Kunstverein in Hamburg (2014).

Liza Lebedeva is kunsthistoricus en herkomstonderzoeker. Ze behaalde haar master Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie moderne en hedendaagse kunst. Na haar afstuderen werkte ze als herkomstonderzoeker bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, waar ze onderzoek deed naar de NK-collectie. Momenteel werkt ze bij Museum Bredius, waar ze herkomstonderzoek doet naar kunstobjecten die tussen 1933 en 1945 zijn verworven.

Pieter van Os is schrijver en journalist. Hij maakte Hier hing een schilderij, een achtdelige podcast voor NRC over de terugkeer van een schilderij, een Kandinsky, uit het Stedelijk Museum in Amsterdam. Als journalist schrijft hij vooral voor NRC en De Groene Amsterdammer.

 

  • Tijd: zondag 17 maart, 15–16 uur
  • Locatie: Goethe-Institut Amsterdam, Herengracht 470
  • Voertaal: Engels
  • Toegang: Gratis, aanmelden verplicht

Aanmelden