Evenement

Eye on Art: Pixel Flesh

Lezing met Nanda van den Berg, Heesoo Kwon en Charmaine Poh

Eye on Art: Pixel Flesh


Charmaine Poh
Public Solitude, 2022

Nanda van den Berg, directeur van Huis Marseille, maakt ons deelgenoot van haar research naar het fotografisch en filmische beeld in het tijdperk van nieuwe technologieën zoals generatieve AI. Met beelden en filmfragmenten van de kunstenaars Heesoo Kwon en het werk van Charmaine Poh.

Nanda van den Berg is directeur van Huis Marseille en curator van de tentoonstelling Shadow Self – Portal to a Parallel World. Voor Shadow Self werden vijf kunstenaars uitgenodigd die vanuit een persoonlijke of autobiografische benadering parallelle werelden onderzoeken.

Nanda van den Berg besteedt speciale aandacht aan de kunstenaars Heesoo Kwon (Zuid-Korea, 1990) en Charmaine Poh (Singapore, 1990). De eerste maakte voor deze voorstelling in Eye een montage van de experimenten die ze deed tijdens het maken van Going Home. In dit werk breidt ze met behulp van AI haar jeugdfoto’s uit, en plaatst zo de Koreaanse geschiedenis en het familiearchief in een nieuw historisch perspectief. Ze deelt haar gedachtes over de nieuwe mogelijkheden tot samenwerking die AI haar biedt.

Het ‘schaduwzelf’ dat zich in de parallelle wereld ophoudt, wijst de weg naar een andere dimensie. Hoe is het bijvoorbeeld om op internet eeuwig te blijven voortbestaan als het twaalfjarige kind dat je ooit was, zoals kunstenaar Charmaine Poh overkwam? Ze acteerde in de vroege jaren 2000 als kindsterretje in de televisieserie We Are R.E.M. Op deze ervaring baseerde ze The Young Body Universe, waarvan meerdere werken vanavond te zien zijn. Charmaine Poh is online aanwezig voor een lecture-performance over de veelheid aan vragen rond virtueel eigenaarschap.

Charmaine Poh is recentelijk door de Deutsche Bank uitgeroepen tot kunstenaar van het jaar 2025.